Sentimen pasaran adalah pendorong yang dapat mempengaruhi permintaan dan penawaran serta menaikkan harganya. Inilah sebabnya mengapa ia boleh menjadi bullish dan bearish bergantung pada arah pergerakan. Contohnya, sentimen boleh menurun, jika harganya jatuh atau bullish ketika menaik.
Untuk mengenal pasti dan menentukan sentimen, pedagang menggunakan pelbagai petunjuk teknikal yang disatukan ke dalam platform atau kerangka perdagangan. Selain itu, mereka dapat memilih alat dan bentuk analisa tambahan yang memungkinkan untuk memperbaiki isyarat yang boleh dipercayai untuk masuk atau keluar pasaran. Sekiranya pelabur dapat mengenali mood dengan betul. Ini akan membantu mendapatkan pulangan maksimum.
Dalam artikel ini, kami tidak hanya akan menentukan maksud sentimen tetapi juga mengkaji beberapa petunjuk utama yang digunakan pedagang untuk memahaminya.
Maksud sentimen sesuai dengan mood atau sikap pelabur dalam merujuk pada instrumen, aset, atau sekuriti tertentu. Istilah ini dapat digambarkan sebagai perasaan pedagang mengenai nada pasaran yang juga mencerminkan psikologi pasaran secara keseluruhan bergantung pada aktiviti dan pergerakan harga.
Untuk membuat sesuatu menjadi lebih sederhana, ketika harganya menaik, ia mewakili sentimen pasaran yang menaik. Sekiranya ia jatuh, ia menunjukkan nada pasaran yang menurun. Ciri-ciri utama yang perlu dipertimbangkan ketika menentukan maksud sentimen adalah seperti berikut:
Juga dikenal sebagai "sentimen pelabur", adalah sebahagian daripada asas perdagangan. Ia boleh mempengaruhi petunjuk teknikal. Inilah sebabnya mengapa penganalisa teknikal dan pedagang harian menggunakannya secara kerap. Ini memungkinkan bagi mereka untuk mengukur bukan sahaja pergerakan jangka pendek harga aset tetapi juga keuntungan dan potensi pulangan. Hasilnya umumnya bergantung pada mood dan sikap pelabur secara keseluruhan terhadap keselamatan yang diperdagangkan.
Pada masa yang sama, sentimen nampaknya menjadi alat yang berguna untuk para pelabur kontraktor yang disebut. Mereka adalah pedagang yang cenderung menentang pergerakan pasaran umum. Dengan kata lain, jika majoriti orang membeli aset, pedagang kontra cenderung untuk menjualnya.
Pakar terbiasa menggambarkan sentimen sebagai bearish atau bullish. Konsepnya cukup mudah:
Walaupun pasaran kewangan sering didorong oleh emosi peserta, kita tidak boleh mengatakan bahawa sentimen dapat sepenuhnya bergantung pada asas, kerana ia terutama merujuk kepada prestasi perniagaan. Sebaliknya, pelabur mendapati kemungkinan untuk mengenal pasti saham yang terlalu tinggi dan tidak dinilai menggunakan sentimen. Ia dapat dicapai dengan bantuan petunjuk teknikal (sentimen) yang berbeza.
Berikut dapat digunakan untuk mengukur sentimen pasaran dan menentukan suasana pasaran secara keseluruhan dan juga jika ia bearish atau bullish:
Itu hanya beberapa alat untuk mengukur sentimen. Anda boleh memilih purata bergerak dan beberapa petunjuk lain. Pastikan anda menggunakan bacaan yang betul dan beberapa pengetahuan asas untuk menyatukan semua fakta dan memutuskan langkah seterusnya.
Bahan ini tidak mengandungi dan tidak boleh ditafsirkan sebagai mengandungi nasihat pelaburan, cadangan pelaburan, tawaran atau permintaan untuk sebarang transaksi dalam instrumen kewangan. Sebelum membuat sebarang keputusan pelaburan, anda harus mendapatkan nasihat daripada penasihat kewangan bebas untuk memastikan anda memahami risikonya.